Odlarglädje :)

Jag sådde chilifrön i början av november, idag är det dags att plantera om för andra gången. Förra året hade jag 22 chiliplantor och i år sådde jag betydligt förre frön men när jag räknar plantorna så har jag i år 22 plantor ;) Hur kunde det bli så???
Jag har sått frön från förra årets skörd. Att jag sådde redan i november beror på att det tar 6 månader från sådd till skörd så i maj tänkte jag börja skörda :) Det som däremot får vänta är tomatsådden, de växer snabbt och det blir bara problem vart jag ska placera alla plantorna innan de kan komma ut på balkongen. Istället har jag tagit pelargonsticklingar som får trängas med chiliplantorna under växtbelysningen.
Mitt mål är att inte köpa nya plantor utan att ta sticklingar av de jag har eller byta med vänner och bekanta. Ibland faller också jag för frestelsen att köpa från blomsteraffärer men min erfarenhet är att mina egna sticklingar växer bättre och blir mycket frodigare än de köpta.
Fast det är vinter på balkongen finns det både sallat, persilja och purjolök att skörda, det är fantastikt att bara kunna gå ut och plocka året om, ok valmöjligheterna är inte så stora men det står jag ut med :)
Innan jul beställde jag lite nya böcker som jag inte hunnit titta i än men i em. tänkte jag krypa upp i soffan, hälla upp ett glas vin och låta mig inspireras :) Fridens lilja <3
#levalivetliteenklare - #minbalkong - #odlatomat - #såntsomgörmigglad