Var finns alla sjuksköterskor?

Oavsett var i vården man jobbar så är det brist på sjuksköterskor ...... i stilla undran, var har alla tagit vägen? Igår jobbade jag extra på mitt gamla jobb, en slutenvårdsavdelning och där möttes jag av kollegor som jobbade extra pass, hade kopplat flera avdelningar, jobbade på andra avdelningar än de brukade ....... år efter år har jag hört samma visa men i år verkar det vara värre än någonsin. På mitt nya jobb hade vi möte med chefen i dag angående sommarbemanningen ...... inga glada miner där heller. Varför är det samma problem år efter år????? ..... och varför blir det inte bättre utan värre för varje år oavsett var i vårdkedjan man jobbar. Jag sa ju upp mig p.g.a ohållbara arbetsförhållanden och tycker idag att mitt nya arbete är ett himmelrike...... det borde vara ett himmelrika för alla som jobbar inom vården, för att bota, hjälpa, lindra och trösta en människa som har det svårt är bland det finaste man kan göra <3 Förra veckan hade jag ett ärende till kommunhuset, deras arbetmiljö var ett snäpp vassare än vår ..... Inte för att de inte som jobbar där ska ha en bra arbetsmiljö men det borde väl alla ha. God och säker vård vill alla ha men det verkar inte som att den får kosta något! Nu måste det bli förbättringar!!!!!
Lite tankar så här en måndag!
syster ann
1
Anonym

Kloka tankar. Jag har läst någonstans att många utbildade sjuksköterskor jobbar inom andra områden, man kan ju undra vad det beror på..